חסיבה ומאיר סבג

מאיר נולד בשנת 1943, בקזבלנקה, במרוקו. אביו יעקב, היה סוחר ואמו מסעודה, הייתה עקרת בית. מאוחר יותר עבדה מסעודה במוגדור בקונסוליה הגרמנית. המקום היה בשליטת הגרמנים. שליטה של מסעודה בגרמנית, צרפתית, פורטוגזית ומרוקאית סייעה לה בעבודתה.

בשנת 1949 עקב הפרעות כנגד הצרפתים, שהופנו גם ליהודי מרוקו, הוחלט במשפחה לשלוח את שני הבנים המבוגרים לישראל. בשנת 1950 מאיר בן השבע, נשלח עם ילדי עליית הנוער לארץ. כשהגיעה האנייה לחופי הארץ האנגלים גרשו אותם לקפריסין. כל הילדים שהיו באנייה, חיו בכנסייה בפמגוסטה במשך שנתיים  ואז הוחזרו לארץ.

מאיר וחבריו מעליית הנוער הגיעו לרמת הדסה, משם הועברו לפנימיה של  נטורי קרתא בירושלים. הילדים מעליית הנוער סבלו  מאפליה קשה, הוכו, לא קבלו מספיק אוכל וסבלו מיחס מעליב ופוגע.

אחרי שנתיים בפנימייה מאיר וחבריו בני האחת עשרה, ברחו מהפנימייה ועלו על הרכבת לחיפה, בלי כסף וחסרי כל. כשהגיעו לעיר, שאלו היכן משרדי הסוכנות והפנו אותם לרחוב החלוץ שם הם היו. הילדים בקשו ללכת לקיבוץ או לחזור למרוקו. הם פוזרו בכמה קיבוצים ולבסוף הגיעו לחולתה. מאיר, כמו חבריו, השתלב במשפחה אומנת, חיים ומזל מסטר . חיים היה ניצול שואה ולא היו להם ילדים משלהם. מאיר זוכר את התקופה אצל המשפחה בחולתה כתקופה טובה, הוא קבל חינוך טוב מהוריו המאמצים, למד בבית הספר והשתלב בחיי הקיבוץ.

כשהגיע לגיל גיוס, מאיר התגייס לצבא ובשנת 1961 סיים את שרותו הצבאי ומיד עלה לאנית צי הסוחר של צי"ם.

לאחר שחסך קצת כסף, בשנת 1965 הגיע מאיר לעתלית בעקבות אחותו שגרה בעתלית. מאיר קנה בית ממשפחת אוחיון, הבית שהוא ומשפחתו  גרים בו עד היום. בשנת 1970 נישא לחסיבה לבית אוחיון.

לזוג שלושה ילדים אורן (יליד 1973), מיטל (ילידת 1976) אשרת (ילידת 1981).

מאיר עבד עוד כמה שנים כימאי, אחר כך, עבד בבית חרושת נון בנווה ים. לאחר מכן, עלה לעוד כמה חדשים לאנייה והצליח לחסוך סכום משמעותי של כסף.

כשמאיר בקר אצל אחותו בתקופת הקיץ הוא עבד אצל איכרי עתלית ועשה את העבודות המקצועיות כמו גיזום, קטיף וכדומה. הוא טיפל בגינות הבתים. למאיר יש ידע רב בחקלאות והוא למד תקופה מסוימת בפקולטה לחקלאות ברחובות. האיכרים מאוד העריכו את הידע והחריצות שלו.

הוריו של מאיר הגיעו לארץ כשהיה מאיר בן עשר אבל לא נוצר בינו ובין הוריו כל קשר. רק בהיותו בן עשרים חודש הקשר, והוא בנה להם בית בחצרו וטיפל בהם עד יום מותם. מסעודה סבג נפטרה בשנת 1978  ויעקב נפטר בשנת 1984.

כיום מאיר פעיל בעמותת "אמת וחסד" בחיפה, אותה הקים ואשר עוזרת  לנזקקים בביגוד ואוכל.

סיפר: מאיר סבג