יהושע חנקין מחלץ את הקושאן של עתלית מידי התורכים ומציל את הברון

from Jewish National Fund photo archive

ליהושע חנקין עומדות זכויות רבות בגאולת הקרקע הארץ ישראלית, בעיקר קרקעות עמק יזרעאל, לא סתם זכה לכינוי גואל אדמות העמק. אך נראה כי בזכותו גם אדמת עתלית זכתה לגאולה. על פי המסופר, ללא חנקין, ייתכן מאוד והחלום של עתלית לא היה נולד כלל. מספרים שכשקנו פקידי הברון רוטשילד את אדמת עתלית, אדמה שהייתה טובה לחקלאות באמצע הדרך בין זכרון יעקב לחיפה, סירבו השלטונות העותמנים לאשר את המכירה. 

האדמה נקנתה מאחד הפשות , אבל השלטונות סרבו לאשר את העברת הקושנים עליה, משום שעל אדמת עתלית, כמו שכל אחד יודע, בנוי מבצר צלבני עתיק, והמיניסטריון לעניני מלחמה התנגד בכל תוקף, שאדמה זו תמסר לרשות היהודים, ובמיוחד אם הברון מעורב בסיפור. פקידיו של הרון כמעט והתיאשו מלקבל את אישור השלטונות על הקושנים, כמוצא אחרון פנו אל יהושע חנקין, חנקין נעשה עם הזמן  המומחה היחידי בכל הארץ לענייני קרקעות; וכל עסקני־הקרקעות הפרטיים  כמו גם פקידי הברון והיק"א נאלצו לפנות לעזרתו כל אימת שנתקלו בקשיים ברכישת שטח אדמה, וחנקין, כשהוא נעזר בהשפעתו האישית על המוכרים ועל פקידי הממשלה הגבוהים יִשִׁר את כל ההדורים והעביר הכל בלי מכשול.

כשפנו פקידי הברון לחנקין, ראה את המשימה כשליחות וחלק מגאולת הארץ לה הקדיש את חייו, לאחר התערבותו,שונתה פקודת הממשל הטורקי, חנקין השיג את הקושנים החתומים עבור הרון רוטשילד, והדרך לייסוד המושבה עתלית נסללה.

חנקין על פי מסמכים הנמצאים בארכיון הציוני, אף התחייב להקים צריף בעתלית.

 

התחייבות של יהושע חנקין להקים צריף בעתלית מתוך אוספי הארכיון הציוני המרכזי, ירושלים. מספר פריט J15\5015

סיפור המעשה נלקח מתוך:

יהושע חנקין: האיש ומפעלו מאת יעקב יערי-פולסקין

יהושע חאנקין מאת יעקב יערי-פולסקין, תרגום מיידיש יוסף לואידור

ניתן לקרוא את המאמרים המלאים באתר פרויקט בן יהודה