קרסניץ' – משה ורחל

משה ורחל קרסניץ'

משה נולד בשנת 1896 וגדל בעיירה קטנה ברוסיה בשס סטרובין אשר בפלך מינסק. אביו היה מלמד בעיירה והוא למד בישיבה. הוא גויס לצבא הרוסי, ערק מהצבא, וב-1919 עלה ארצה עם חבורת צעירים מהעיירה שלו. הקבוצה עבדה בסלילת כביש ליד רמת ישי.

ב- 1922 עבר להתגורר בעתלית עם חלק מחבריו במטרה לעבוד בחברת המלח שהציעה עבודה קבועה ומשכורת קבועה. קבוצתו של משה הייתה הקבוצה הראשונה שהגיעה לעבוד בחברת המלח. הס התגוררו במחנה אהלים שהקימה חברת המלח ליד מפעל המלח .

רחל נולדה ב-1897 בבעלץ בבסרביה, הגיעה עם הוריה לישראל ב-1904. המשפחה התגוררה בתל אביב. אם המשפחה הקימה חנות דגים ופרנסה את המשפחה. לפני מלחמת העולם הראשונה, המשפחה עברה להתגורר בחוף כנרת מול המושבה כנרת ועם סיום המלחמה חזרו לתל אביב ומצאו עצמם ללא פרנסה.

חברת המלח בעתלית פרסמה הודעה שהיא מחפשת מבשלות עבור המטבח המשותף במחנה האוהלים. בעקבות המודעה הגיעה רחל והחלה לעבוד במטבח המשותף. היא הכירה את משה והם נישאו.

במחנה הפועלים האוירה חיתה כמו בקבוץ, הלכו יחד לעבודה בחברת המלח, אכלו יחד במטבח משותף ובילו יחד בערבים . בתחילה, המקלחות היו בחוץ אולם, לעולים מרוסיה הקור הישראלי לא הפריע. ב-1926 הוקמה רכבת 8 הצריפים שבה התגוררו משפחות הפועלים. החיים המשותפים הולידו אהבות ונישואין והמשפחות הצעירות המשיכו את חייהן במחנה.

משה קרסניץ' בהקמת רכבת הצריפים

לאור הצרכים החדשים חברת המלח בנתה בתי רכבת מבטון והזוגות הצעירים עברו לגור בבתים אלה. המטבח המשותף נסגר ולכל משפחה היה משק בית משלה עם גינת ירק ומשק חי וכמובן, עם מקלחת.

משה נפטר ב- 1980 ורחל נפטרה ב- 1994

ב- 1930 נולד עמירם  וב-1936 נולד עוריק שנהרג במלחמת יום כפור ב- 1973

 
עמירה ועזריק קרסניץ'

 

 

 

 

 

 

 

 

ספר: עמירס ארגמן (קרסניץ')